( Pàgina 21 )
Document 4.
- Que tenen en comú i en que es diferencien les lleis i les teories científiques?
Teoria: Pot ser verdadera o falsa.
Llei: És una teoria verdadera, verificada, certa.
- Busca algun exemple de teoria i indica algunes lleis que la formen:
Teoria, un arbre, i les lleis que la formen són les branques i el tronc.
Definicions de l’examen
- Saber ordinari: És el saber comú que és funda en “l’experiència de la vida quotidiana”.
- Saber científic: Al contrari del saber ordinari aquest busca el perquè de les coses, aquest no es diferència del saber filosòfic, solament es diferència perquè la científica aplica les matemàtiques i l’experimentació.
- Saber filosòfic: Conjunt de perspectives ( preguntes ) a les quals els pensadors volen donar una resposta que sigui digna i es pugui argumentar de manera crítica i rigorosa ( grans enigmes dels éssers humans ).
- Ciència: Té uns enunciats científics no només ha de formar part d’un saber rigorós, sinó que han de poder verificar-ne o falsar-ne. S’entén l’experiència com experimentació i s’aplica la matemàtica. És per l’estudi de la realitat.
- Mètode: Una manera d’actuar prèviament planificada, ordenada, i orientada a la consecució d’un fi. ( S’utilitza a la ciència ).
- Axioma: Principis fonamentals indemostrables dins el sistema.
- Inducció Incompleta: Sèrie de demostracions individuals, que no inclouen una totalitat dels casos possibles, per tant la solució no serà totalment certa sinó probable ( mètode que pateix d’uns casos singulars que no són tots per elaborar i arribar a lleis generals ).
- Hipòtesis: Enunciat encara no verificat. Si es confirmat passa a ser llei.
- Llei: És un enunciat verificat el qual passa a ser llei.
- Teoria: Enunciats universals dels quals podem deduir les lleis.
- Falsació: Una hipòtesis es refutada o falsa quan en el món no recordem amb fets deduïts la hipòtesis.
- Comprensió: Captar-ne el sentit als fets. L’explicació facilita la comprensió.
- Mite: Narracions fantàstiques que intenten explicar. La veritat del cosmos.
- Empiricoracional: Mètode que considera que sentits i entreteniments són el mateix.
- Empirisme: Separa les dos fonts de coneixement, experiència i raó i dona més importància en l’experiència.
- Transandental: Mètode que no vol conèixer.
- Lloc de llenguatge: Formes d’utilitzar el llenguatge que descriuen situacions comunicatives.
- Lermeneutica no normativa: És aquella que no passa normes a la comprensió.
- Ortologia: Filosofia teòrica que estudia l’ésser.
Podem arribar a conèixer?
En dir que tu coneix-se una cosa o ésser es dir que tu estàs plenament segur de les actuacions i funcionament d’aquests éssers o coses.
Jo crec que a una persona la pots arribar a conèixer però no del tot, ni d’una manera certa.
Cada persona té unes formes diferents d’actuar i tu no pots conèixer tots els actes i formes que tindrà aquella persona a cada moment de la seva vida, per tant no pots dir que la coneixes.
En canvi a un objecte, si que el pots conèixer plenament, pots conèixer, pots conèixer el seu funcionament, el color que té...
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
1 comentario:
cristinaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
buenoo que vayaa todo bien asii tenies que decir esoo importantee
Publicar un comentario